# 46 – Behovslista

Jag tänkte komma igång med lite konkreta tips och övningar och då finns det ett värde i att ha koll på vad som är ett behov. Grunden för att få kontakt på ”heartlevel” eller behovsnivå är att förstå vad ett behov är.

Marshall B Rosenbergs definition av behov är typ: Behov delar vi med alla människor i hela världen eftersom vi är skapade ur samma energi. Maslow skapade ju också en förklaring för behov utifrån sin forskning.

På behovsnivå finns det inga konflikter eftersom världen är så rik så att alla kan få sina behov tillgodosedda. Det som skapar konflikter mellan människor är våra strategier och önskningar om hur behovet skall tillfredsställas.

Tidigare inlägg om känslor och behov

Här nedan finner du en lista på exempel på behov:

behov

3 Responses to # 46 – Behovslista

  1. […] Livet blir mycket enklare om jag inser att alla mina tankar och fördomar om andra döljer ett behov i mig själv. I inlägg # 46 så finns definitionen av BEHOV. […]

  2. […] sedan kan du gå till BEHOVS-listan och se vilket behov som känslan signalerar. […]

  3. […] enklare om jag inser att alla mina tankar och fördomar om andra döljer ett behov i mig själv. I inlägg # 46 så finns definitionen av […]

Lämna en kommentar