# 65 – Svårt att ta beslut?

Så fort vi står inför att välja och är upp i huvudet för att ta våra beslut så kommer det alltid att finnas två svar. Detta beror på att ”mindet” är splittrat och vi kommer aldrig åt vår sanning. Vi kommer alltid att ha en splittring i JA/NEJ, BRA/DÅLIGT, RÄTT/FEL osv.

I Nonviolent Communication; NVC, så har Marshall B Rosenberg och många fler hittat en process som gör att vi kan komma närmare vår egen sanning. Gina och Birdget i England har utvecklat det till en tydligare process. Det handlar om att komma i kontakt med vår livsenergi.

Så här ser processen ut om du gör den själv. Blir lite annorlunda om jag kör en session med dig.

  1. Om du börjar med att ställa den fråga du har på ett sådant sätt att du kan besvara den med JA eller NEJ.
  2. Nästa steg är att skriva ner alla TANKAR du har för ett JA.
  3. Sedan skriver du ner alla TANKAR som du har för ett NEJ.
  4. Plocka sedan fram BEHOVS-listan här.
  5. Eftersom varje TANKE döljer ett BEHOV så är nästa steg att översätta dina TANKAR för ett JA till vilka BEHOV som tillgodoses med detta. Skriv ner.
  6. Sedan översätter du dina TANKAR för ett NEJ till vilka behov som blir tillgodosedda med ett NEJ.
  7. Nästa steg är att känna in vilket som mest bidrar till att BERIKA DITT LIV.

När jag gör detta i form av en session så är det precis som om du har två olika personer i dig. En som säger JA och en som säger NEJ. I en session så är processen liknande den som jag gör när det handlar om konflikthantering mellan två personer dvs att skapa kontakt på BEHOVS-nivå. Att det blir kontakt mellan de båda sidorna. Då brukar lösningen eller svaret komma utan att jag behöver göra något.

Lycka till med att öva detta.

15 Responses to # 65 – Svårt att ta beslut?

  1. maria pr. skriver:

    Vilken sorts beslut handlar det om? Livsavgörande eller mer vardagliga beslut?

    • Jag har genomfört sessioner både i Sverige och när jag var i Indien på både livsavgörande och små beslut. Har t. ex. haft ett antal sessioner där frågan varit : Skall jag lämna min relation?
      Andra exempel är:
      – Skall jag sälja min båt?
      – Skall jag köpa detta hus?
      Jag kör processen i huvudet på alla beslut där jag märker att huvudet sätter igång med en ping-pong-match med JA/NEJ

  2. Dennis skriver:

    Perfekt! Jag ska se till att jag får tid och ro, sedan ska jag köra en session med mig själv.

    Har en känsla att om man vet om alla behov och sedan får en strategi, även om man inte tillgodoser alla behov så räcker det med vetskapen om det för att inte hamna i skuld/skam-känslor.

    • Precis – då kan du se vilka behov som inte blir tillgodosedda och sörja det. Kanske dyker det upp vägar att även få dessa behov tillgodosedda på med en annan strategi.
      Skuld/Skam kommer utifrån att jag ej har kontakt med behoven och att huvudet sätter igång med att döma.

  3. Dennis skriver:

    Glömde säga tack =)!

  4. Anna skriver:

    Hej! Det intresserar mig, det förstår du säkert eftersom jag kommenterar 🙂 Men jag får inte ihop det med det sättet du beskriver NVC. Är det fel på mig då, kommer jag inte utvecklas eller kan det vara så, jag tror det, att jag når min livsenergi på ett annat sätt? Samma livsenergi annat sätt, det snurrar i mitt huvud och jag får motstånd i mig när ord som mindet och behovslistor kommer upp 🙂 Nu är det mina känslor och de har en orsak i mig inte dig. Det jag vill säga med det är ju också att detta med att jag upplever dig vara kategorisk är också min upplevelse inget du ska ta på dig det blir ju lite knasigt. Men jag tror budskapen i de olika sätten du och jag anammar, i att utveckla sig själv är lika. Tack

  5. Meditation är nyckeln för mig dvs att vara i kontakt med sin livsenergi Här & Nu. Vilken metod eller meditationsteknik jag använder är helt ointressant. Marshall B Rosenberg säger att det går inte att beskriva livsenergi men det bästa sättet han har funnit är genom känslor och behov. Det funkar för mig men jag vet att det inte passar alla.
    När du uttrycker en tanke om att jag är kategorisk så vet jag ju att det finns ett hotat eller otillfredsställt behov i dig. Sedan så är det ju inte enkelt att känna in det dvs vad som är levande i dig. Det jag vet är ju att mitt sätt att skriva och uttrycka mig hotar eller inte tillgodoser ett behov i dig.
    Det kan ju handla om allt i från:
    – Acceptans för olikheter
    – Respekt för olikheter
    – Bli lyssnad på
    – Bli förstådd
    – osv….

    Jag är glad att du kommenterar för det bidrar till att det blir levande och kanske också tydligare.

    Ha en fin dag/G

  6. Anna skriver:

    Helt enkelt jag förstår inte, jag har ett behov av att förstå det jag inte fattar 😉 Det är en utopi det kan jag intellektuellt greppa men det betyder inte att jag kanske känner så ibland. Fast jag kan säga att jag ser dig i sig som ett hot, ingen rädsla för saken mer för mig själv då som sagt. Men fortsättning följer…. Budskap har många bärare och sätt.

  7. Anna skriver:

    Jisses vad jag yrar, ”jag kan säga att jag inte ser dig som ett hot” himmel hur knasigt det blev och betydelsen sedan, Sorry.

  8. JL skriver:

    Provar detta just nu med ett stort beslut jag står inför och det är otroligt vad tydligt jag plötsligt ser saker med det här sättet att närma mig mig dem…TACK!

  9. Katarina skriver:

    Tack för en fantastisk givande blogg!! Tack tack

  10. bomanskassar skriver:

    Hmm, det här var intressant. Återkommer vid tillfälle. ramlade in via Bloggroll i sök efter något annat.
    Må gott! /Boman

Kommentera

