# 64 – Sorg

I samband med Michael Jacksons död så kommer SORG upp som ett naturligt ämne att skriva om. Marshall B Rosenberg säger att det finns två sätt att gå vidare i livet och det är att CELEBRERA (celebrate) och SÖRJA (Mourn).

Jag har reagerat på att man i samhället pratar om ”sorgbearbetning” vilket låter som om det är viktigt att bearbeta sorgen. I NVC så talar vi i stället om vikten av att våga stanna i sorgen och sörja FÖRLUSTEN (vad eller vem det nu kan vara). Det svåra är att komma i kontakt med sorgen.

Vad som händer är oftast att vi fastnar uppe i huvudet och tänker tankar som att det är fel, orättvist osv och det skapar i sin tur antingen ILSKA eller SKULD och kanske tom DEPRESSION. Detta har jag skrivit om i tidigare inlägg. Läs gärna om SJÄLVEMPATI också.

Så se om du kan stanna i sorgen för en stund utan att tänka tankar som fel, dåligt, borde inte.., osv…

2 Responses to # 64 – Sorg

  1. Anna skriver:

    Hej du! Tror du att det kan vara så att vi använder orden slarvigt ibland eller att de helt enkelt kan ha en helt annan innebörd? Tänker på den tanken du själv får i association när du ser ordet sorgebearbetning och att den för mig har en helt annan mening den som du själv lägger fram här. Den sorgebearbetning som jag själv deltagit i är Saras Eriksson Dahlbergs kurs, kan rekommendera henne. Där allt går ut på det du skriver om att ta kontakt med smärtan. Att gå igenom sorgens naturliga process med allt vad den innebär och hur den ter sig. Oftast när människor hamnar i kris, eller kanske en ”oväntad” stark sorgreaktion så är det flera saker som ligger till grund. Saker som man tidigare inte bearbetat utan bara flytt ifrån, stoppat undan eller förträngt kommer upp till ytan tryckkokaren har kokat över. Det jag vill säga med det är att det kan vara svårt att som en människa att vara på ”0” till att celebrera eller ens våga stanna i sorgen, man har inte verktygen att hantera det. Vägen dit är en process och det skulle jag kalla sorgebearbetning. Det är som sagt mycket jag känner igen i mitt eget sätt att hantera livet i hur du förklarar NVC men jag drar åt mig öronen ibland för det blir lite för kategoriskt och andra sidan är jag inte så insatt i NVC heller 🙂 Men jag skulle tycka det var intressant om du förklarade detta med de två sätten att gå vidare genom att celebrera eller sörja. Alltså menar du på det ena eller andra sättet?
    Att ta emot smärtan, i att möta sina känslor och följa dem finner man sig själv. Att stanna i sin sorg naket och låta den vara det den är kommer man vidare till det du kallar att celebrera….så blir min reaktion. Tack.

    • Tack för din kommentar. Skriver ett snabbt svar som jag kanske behöver komplettera. Väljer det för att komma med en snabb återkoppling.

      Jag tror att vi använder processen för att komma i kontakt med sorgen slarvigt och kallar det sorgbearbetning. Precis som vi kallar när män slår kvinnor för ”Kvinnovåld” när det handlar om mansvåld dvs mäns våld mot kvinnor.

      I min förståelse så går det bara att hela det som är ”Här & Nu” så om jag kommer i kontakt med saker som skedde tidigare i mitt liv så finns det ett BEHOV ”Här & Nu” som jag behöver få kontakt med. Då sker healing.

      Om jag gör en handling som inte möter mina behov så handlar det om att sörja och dra lärdomar av det. Om jag gör något som berikar mitt liv så märker jag det genom att min känsla blir ”grön” och då firar jag.

      Jag har skrivit om vårt feedbacksystem på denna sidan
      https://dhyanviren.wordpress.com/2009/05/24/40-uppskattning-ar-inte-ett-behov/

      Jag är medveten om att jag upplevs kategorisk och mottager denna återkoppling tacksamt och försöker att se vad jag kan lära av det.

Kommentera

