# 62 – Ilska – en sekundär känsla.

Jag har beskrivit tidigare om de s.k. SEKUNDÄRA KÄNSLORNA som talar om att vi inte är i kontakt med våra behov. Att bli ARG är en känsla som signalerar att du inte har kontakt med ditt behov. Resultatet blir att ILSKAN går ut på en annan person. Ilskan skapar vi utifrån våra tankar om en annan person eller händelse. ”Mindet” drar igång och vår kontakt med livsenergin (känslor och behov) skärs av.

Att bli ARG är inte ett problem utan det är vad du gör av det som är det viktiga. Om du använder ILSKAN till att få kontakt med ditt behov så är det värdefullt. Om du lägger ut det på andra så blir det ett problem.

Självempati är nyckeln till att få kontakt med behovet och när du får det så transformeras ilskan till en annan känsla som är kopplad till aktuellt behov.

Läs gärna om ILSKANS kusiner SKULD, SKAM och DEPRESSION

Självempati

2 Responses to # 62 – Ilska – en sekundär känsla.

  1. Annika skriver:

    Jag tänker såhär när jag läser det här ”Att bli ARG är en känsla som signalerar att du inte har kontakt med ditt behov. Resultatet blir att ILSKAN går ut över en person. Ilskan skapar vi utifrån våra tankar om en annan person eller händelse.”

    Först, borde du inte byta plats på de sista två meningarna för att det skall bli rätt kronologi? Ilskan går ut över en annan person utifrån att man tänker på en annan person på ett ofördelaktigt sätt, eller?

    Sen tänker jag att även om ilskan går över i en handling som går ut över någon annan så är jag osäker på om de egentligen är något som är fel. Om jag till exempel blir hotad av någon så kan jag ju välja med att fly eller ”fäkta”. Om jag då väljer att fäkta så är jag verkligen osäker på om det är fel.

    Jag tänker alltså på verkliga hot mot mig som person, som att någon skulle sätta en kniv mot halsen och hota att skära den av mig för att på så sätt tvinga sig till ett samlag t.ex

    Jag har (tack o lov) aldrig behövt hamna i den situationen, men jag är tveksam till att om jag i det läget skulle reagera med att slåss och låta adrenalinet göra nytta så att säga, så skulle det vara detsamma som att avskärma mig från livsenergin. Jag skulle vilja påstå tvärtom, att jag i så fall just då är i väldigt väl medveten om och i kontakt med mina behov av integritet och full av livsenergi.

    Vad tycker du?

    Jag tänker att om teorin skall hålla så måste den hålla för alla situationer, även de extrema, och inte bara för typ när man blir lite irriterad på en kollega för att den inte diskar sin kaffekopp efter sig.

  2. Tack för din kommentar och synpunkter.

    Jag försöker bli tydlig med min förståelse: Ilska är aldrig ett problem utan hur jag hanterar den. Om jag använder ilskan till att få kontakt med mitt behov som i det fall du beskriver kan vara att SKYDDA MITT LIV så kan jag hantera situationen effektivare än om jag lägger ut ilskan på den andra personen. Ilskan blir bara ett problem för mig om jag lägger den på andra eller på mig själv. Om jag sedan använder ”skyddande våld” eller genom att fly eller tom genom att kommunicera går ju inte att besvara i förväg.
    Nonviolent Communication går ju ut på att inte värdera genom rätt/fel, bra/dåligt osv

    Sedan vad som kommer först är säkert olika från situation till situation. I bland tolkar och värderar vi situationer och människor så att vi blir arga och sedan vänder det utåt eller kanske inåt och kanske sekunden senare slår på oss själva. I bland går det säkert så fort så att vi inte upptäcker vad som triggat vår ilska.

    Jag tror att det viktiga är att se att ilska är inte problemet och inte fel utan det viktiga är hur vi hanterar situationen.

Kommentera

