# 56 – Ställa krav

Vid flera tidigare inlägg så har jag skrivit om hur vi i dominationssamhället ställer KRAV och hur viljan att BIDRA upphör.

Om vi tror på att alla handlingar människor gör är försök att tillgodose egna BEHOV och att alla har en naturlig vilja att BIDRA om vi får göra det frivilligt så gäller det ju att kommunicera det på ett sätt så att den viljan finns kvar.

Så fort människor upplever KRAV så har de två möjligheter:

  • Revoltera
  • Underkasta sig och lyda

Grunden i Nonviolent Communication är ovanstående människosyn och att uttrycka mig så att det inte uppfattas som krav.

Titta gärna på mina inlägg om människosyn.

Till min glädje läser jag i dagens Aftonblad att Malin Wollin konstaterat att det inte fungerar att KRÄVA något av sina barn. Antingen revolterar de eller underkastar sig och lyder. Klicka på bilden med rubriken så kommer du till Aftonbladet.

Bild 53Jag upptäckte själv att jag inte trodde att mina tonåringar visste sitt eget bästa och att jag var tvungen att ställa krav och tvinga dem. Men upptäckte att det blir större framgång och kontakt om jag väljer ett annat sätt att kommunicera.

Bild 52Blir ju en aning fundersam när hon i artikeln beskriver att en Föräldracoach menar att jag skall KRÄVA att addas av mina barn på Facebook.

Jag är av den uppfattningen att jag kan nå framgång utan att kräva och tvinga oavsett om det handlar om våra tonåringar eller vår medarbetare.

Framgången för mig har varit Marshall B Rosenbergs livsverk Nonviolent Communication som är en process att leva livet. Det handlar i grunden om att jag har en energi i mötet med andra där jag uttrycker mina behov och sedan är öppen för att den andra vill bidra om de får göra det frivilligt. Det var ett stort steg för mig att ändra min människosyn eftersom uppfostran, skolan och yrkeslivet genomsyras av en helt annan människosyn.

Jag har beskrivit den processen i alla mina inlägg men speciellt i dessa.

Den andra delen i detta handlar om vårt behov av KONTAKT med våra barn och bakom det ligger förmodligen vårt behov av TRYGGHET och OMSORG och OMTANKE. Jag har följt alla mina barn på nätet sedan min förstfödda son (som nu är 25 år) gav sig ut på nätet. Eftersom jag har 5 barn så har detta vuxit till ett eget intresse. Utan att tvinga dem så har alla addat mig på Facebook, MSN, Skype och allt vad de sysslar med. Två av dem skriver egna bloggar som jag givetvis följer med glädje. Min son # 3 befinner sig i Oslo och genom att följa hans blogg,  Facebook och Twitter så är jag delaktig i hans liv. Min dotter som är 17 år skriver saker i sin blogg som hon givetvis delar med övriga världen men som hon kanske inte skall berätta för mig.

Jag tror mycket på sociala media och ser dem som en fredsrörelse vilket jag beskrev i detta inlägg.

Sedan finns det ju föräldrar som är stolta över att vägra Facebook och i min vardagsblogg har jag beskrivit en lite kul händelse då min dotter möte en sådan pappa.

Kommentera

