# 55 – Alkohol

Bloggvärldsbloggen har denna vecka ett tema om alkohol och jag tänkte bidra ur ett perspektiv som jag har beskrivit vid flera tidigare inlägg nämligen hur vi lever i ett DOMINATIONSSAMHÄLLE.

Samhället gör allt de kan för att trycka ner oss vanlig människor så att vi skall bli lydiga ”slavar”. Det börjar redan i skolan med att uppfostra barnen till att vara lydiga mot auktoriteter (lärarna) och bestraffning och beröm används som metoder för att bestraffa eller belöna. Detta fortsätter sedan i yrkeslivet för de flesta. Chefer använder MAKT ÖVER (istället för MAKT MED) och människor blir som moderna slavar. Vi blir belönade eller bestraffade.

Läs gärna tidigare inlägg om DOMINATIONSSAMHÄLLET.

Vart kommer då ALKOHOLEN in i bilden?

Jo, det verkar som om samhället vill att vi ”slavar” skall droga oss med alkohol och/eller läkemedel så vi inte startar upp processen att bli FRIA och LEVANDE. Makten vill att vi skall vara nöjda, glad och jobba på.

När det gäller droger så är det ju lite lustig.

Alkohol – säljs av staten i egna butiker (tillåter inte konkurrens). Ger allvarliga konsekvenser för 10% av befolkningen plus deras nära och kära.

Bensodiazepiner – Ger samma stimulans i hjärnan som alkohol och finns i de 18 mest sålda läkemedlen. Ofta så blir alkoholmissbrukare blandmissbrukare och använder bensodiazepinläkemedel för att inte behöva dricka så mycket alkohol. I dag så är det flera hundra tusen personer som dagligen använder läkemedel som innehåller bensodiazepiner. Säljs av staten och subventioneras dessutom. Läs gärna om mina inlägg om depression.

Lättare narkotika – ger också samma stimulans i hjärnan men är olagliga i Sverige.

Eftersom alla tre drogerna ger samma stimulans i hjärnan på den som intar dem så har ju samhället bestämt vad som man skall tillåta och vad som skall förbjudas. Dessutom så subventioneras läkemedel som är beroendeframkallande. De som jobbar med att hjälpa människor ur ett beroende kallar det för KEMISKT BEROENDE och gör ingen skillnad på vilken drog som vi använder.

Mina funderingar kring ALKOHOL är:

Är det så att de som styr samhället vill att vi skall jobba på och till helgen droga oss med ALKOHOL för att sedan vara i produktion på måndag igen. Dessutom erbjuder samhället oss som tidsfördriv olika aktiviteter där vi kan njuta av våld.

Från Wikipedia

Bensodiazepiner eller bensodiazepinderivat är ataraktika, det vill säga lugnande medel, som upptäcktes av en slump i början på 1960-talet vid ett laboratorium på läkemedelsbolaget Roche. I Sverige introducerades bensodiazepiner i mitten på 1960-talet som ett alternativ till barbiturater. En av den mest av media uppmärksammade bensodiazepin genom åren är Rohypnol, som numera går under namnen Flunitrazepam och Fluscand. Den i Sverige mest vanliga receptutskrivna formen av bensodiazepiner är dock Sobril. Bensodiazepiner är starkt beroendeframkallande.

6 Responses to # 55 – Alkohol

  1. Anna skriver:

    Hmmm benzodiazepiner används så lite som möjligt idag men kanske, högst troligt, är det så att det skrivs ut för mycket av dessa ändå fast jag har en känsla a att det är i sömnmedelform då.Vilket i sig är ett alldeles ”för lätt” sätt att behandla människor som inte kan sova på natten.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Antidepressiva_l%C3%A4kemedel

    Där är en länk om det du kanske vet, att det är mest serotoninhöjande medel som används för depressioner. Men de är inte biverkningsfria de heller, i 8 av 10 fall har de ingen verkan på individer vid medicinering av depression, ny undersökning. Seretonin halten går att höja på annat sätt, orsaken till depression behöver inte vara en fysisk betingelse, det kan vara livet som vi lever det på, som sedan påverkar kroppen och vips har vi en påvisbar låg serotoninhalt (det går att mäta den)…. Det du säger här, när människor inte får vara levande och fria kan vara en orsak till depression, vi lever inte som vi vill, som hjärtat säger, Då medicineras det med dessa faktiskt trixiga serotoninhöjande medel som ger mycket biverkningar och många gånger ställer det in personen på att vara utan känslor.
    Symtomen på depressionen är borta men orsaken till den är kvar och inget mer har hänt än att individen ”fungerar”. Och det är syftet att fungera inte ett kvalitativt liv (som minimerar risken för depression….)
    Inte vet jag varför jag kände mig tvungen att berätta detta. 😉
    Sedan läser jag här i bloggen och ser var du vill komma ofta. Men nu fattar jag inte riktigt, vi har väl ett val som människa att droga oss eller inte. De styrande i statliga monopol kom inte det till för att kontrollera marknaden och se till att tex alkohol inte glorifiseras som med reklam osv, vilket för övrigt är reklam det släppts på nu? Jag tänker bara att på ta ett personligt ansvar är väl första steget…
    Det finns fall där antidepressiva och sömnmedel är nödvändigt och bra för individer,att det fungerar för vissa… vill säga det för att inte bli kategorisk. Men jag är emot läkemedel på många plan och av samma orsak har jag slutat ”droga” mig med alkohol 😉
    Och för att göra detta ännu längre så är det inte helt ovanligt att människor med beroende problem bara byter beroende tills de hittat ”orsaken” till beroendet inom dem själva… Som du brukar säga enda vägen ut är in, eller hur var det nu ?

  2. Tack för din kommentar som bidrar till ytterligare klarhet. Jag kommer att läsa mer noggrant senare i dag men har en snabb kommentar.

    Självklart så väljer vi själva om vi vill droga oss. Vi gör egna val. Går inte att skylla på någon annan eller samhället.

  3. […] Hittade ett blogginlägg som jag tycker är intressant läs.   […]

  4. […] helt utslagen. Jag kommer nog inte att lämna min öl utan uppsyn.  (Läs gärna mitt inlägg i Självkunskaps bloggen om Alkohol. För en tid sedan hade Bloggvärldsbloggen det som […]

  5. Annika skriver:

    Jag tycker att det vore bra att definiera vad ”samhället” är i texten ovan. Du pratar om dominationssamhälle. Det är ett rätt så intressant begrepp, men samtidigt så kategoriserar det ju också något. Och på så sätt blir det något vi kan mentalt ställa oss utanför och peka finger åt, och väga och mäta andra människor emot. Hur delaktiga i dominationssamhället de är styr hur högt vi kan värdera dem moraliskt sätt. Och oss själva också såklart. Jag är osäker på hur den sortens kategorisering av något gör oss friare som människor. Det kan vara klargörande, precis som feminismens teorier kan vara ögon-öppnande.
    Vad är dominationssamhället egentligen? Är det inte strukturer, beteenden, åsikter och sätt att kommunicera som stödjer en dominansordning. Och som är något vi alla bidrar till på ett eller annat sätt?

  6. Ja, visst är det så att vi alla bidrar till att det blir ett dominationssystem. Jag upptäckte att jag skapade ett sådant i min familj genom mitt sätt att kommunicera och ställa krav. Skolan är ett ställe där vi alla ”tränas” att vara i systemet.
    Jag upptäckte att jag var som en fisk som simmade omkring i vatten och inte hade en aning om att jag faktiskt levde i vatten. Tack och lov så tog Marshall upp mig över ytan under en kurs och pekade på att jag faktiskt simmade omkring i vatten.

    Det jag försöker är att väcka fler att titta på och fundera på hur det ser ut i deras värld.
    – Använder de ord som måste, skall, borde osv
    – Låter de sina barn njuta av våld på TV
    – Hejar de fram hårdare tag på en ishockeymatch
    – Använder de beröm i form av bra, duktig, snäll osv
    – Litar de på sina barn, kompisar och medarbetare osv att det alltid gör sitt bästa för att tillgodose behov?
    – osv osv

    Jag tror att om jag förändra min familj så sprider det sig till mina fem barn som sedan sprider det vidare. Om jag sedan förändrar min arbetsplats så blir kanske effekterna ändå större.

    Slutligen så är min dröm att få bidra till att en hel kommun förändra människosynen i skolan. Tänk vilken effekt det skulle bli.

    Åter igen så uppskattar jag dina kommentarer.

    Kanske är det så att Marshall B Rosenberg beskriver detta tydligare. Titta gärna in på
    https://dhyanviren.wordpress.com/2009/07/20/rosenberg/

Kommentera

