# 29 – Svar från skolministern

Skrev i mitt uppslag 16 om en elev som blivit avstängd från skolan i Härnösand. Nu har det hänt igen att en elev blir så arg att läraren blir slagen i ansiktet.

Gissningsvis så inriktas energin på att straffa eleven i stället för att lyssna empatiskt och  hjälpa eleven att få kontakt med sina behov. Så ser det ut i ett dominations-samhälle.

På # 17 så beskriver jag min dröm om en annan människosyn som går ut på att skapa ett livsbejakande system.

Jag skrev till utbildningsministern och fick svar. Det fanns inte tid för ett möte men det intressanta är att de är öppna för konkreta förslag som kan förändra skolan.
Gissa om jag blev glad. Mitt behov av att bli lyssnad på blev tillgodosett. Har skickat länkar till bloggen.

När jag försökte få ett 30 minuters möte med skolchefen Inger Pripp i Härnösands kommun så hade hon inte tid för att hon håller på med budgetarbete. Rekommenderade mig att kontakta rektorerna i höst.
Gissar att hon hör kritik i stället för att lyssna in att jag vill bidra.

Eftersom jag har 5 barn i åldrarna 25 år till 15 innebär det ju att jag har nästan 20 års erfarenhet av skolan i Härnösand. Jag tror dessutom att den kommunen som satsar på att skapa en väl fungerande skola kommer att få en ökad inflyttning till kommunen. Föräldrar vill ju att deras barn skall vara i en trygg och utvecklande miljö.
Just nu är det så att 1/3 av Gymnasieleverna i Härnösand väljer att pendla 10 mil om dagen för att åka till friskolor i Sundsvall. Min egen dotter (barn # 4) har gjort det valet trots jobbiga resor och tidiga mornar.

One Response to # 29 – Svar från skolministern

Kommentera

