# 24 – Är alla människor intresserade av utveckling?

Är alla intresserade av utveckling?Osho growing up

I min förståelse av citatet så är mognad och att bli gammal två skilda saker och det finns ingen koppling mellan ålder och mognad dvs självinsikt och meditation. Jag har mött flera 25 åringar som haft mer självkunskap och möjlighet att uttrycka sin livsenergi än 55-åriga chefer med tusentals anställda under sig. Chefer som av rädsla använder makt över i stället för makt med.
Vad är det som gör att inte alla människor vill växa och utvecklas utan väljer att bli deprimerade och arga hela eller delar av sitt liv?
Varför är inte alla så nyfikna så att det hoppar på och testar om olika saker kan berika deras liv. Utbudet i Sverige och världen är enormt och trots detta så väljer många av människorna religioner och andra färdiga koncept som inte skapar utveckling.

Jag har skrivit flera gånger de kloka orden som Osho sagt:
Den enda vägen ut är in.

Min egen definition av meditation (om jag skall sätta ord på något som är obeskrivligt) är:
närvarande
alert
bevittnande

En liknelse som jag brukar använda är att jämföra med en hockeyarena. Det ena laget representerar dina tankar och det andra dina känslor. Det pågår en kamp nere på planen och ibland blir det våldsamt. Ingen vila…Ibland så blir det ”timeout” under en minut.

När du kliver upp från planen och sätter dig på läktaren och är närvarande, alert och bevittnande så uppstår ett tillstånd av meditation. Du är inte identifierad med dina tankar. Inte heller är du dina känslor utan du bevittnar känslan och genom självempati så ser du vilket behov känslan signalerar och därmed får du kontakt med din livsenergi.

Varför verkar det som om samhället försöker att hålla oss omedvetna. Är det omedvetenheten hos de som styr som gör det eller är det ett medvetet val för att hålla kontroll på massorna. Att kyrkan använder skuld och skam är säkert ett medvetet val men dagens politiker förundras jag över. Lika så kvällstidningarna och TV-kanalerna som inte bidrar till utveckling utan ger männskor enkel underhållning. Desstuom så har dessa programchefer en människosyn som innebär att det är det vi önskar. Inget djup utan bara yta.

Är det verkligen en sanning att huvuddelen av dagens människor i Sverige vill:
shoppa
se TV-program utan djup
jobba som slavar
njuta av våld på TV
se ishockey och fotboll
bli berusade på freag och lördag
äta lyckopiller för att orka med

Jag vill inte tro att det är sanningen. Men hur förmedla att det finns en annan väg?

Marcus Birro sa i TV 4 Nyhetsmorgon:

”Andlighet är en muskel som förtvinar om den inte tränas”

Kloka ord som jag helt håller med om.

Min slutsats och dagens tips är:
Träningen ligger i att hitta tekniker för att träna meditation. Det finns inget ”rätt” sätt utan det gäller att hitta ett sätt där du tränar din meditation. För endel är det tillräckligt att jogga eller annan fysisk ansträngning. För andra är NVC och självempati en väg. Jag själv behövde åka på Mullingstorp och köra fysiska OSHO-meditationer för att komma i kontakt med min livsenergi.

Lycka till/göran

3 Responses to # 24 – Är alla människor intresserade av utveckling?

  1. […] Är alla människor intresserade av utveckling? […]

  2. […] Att vara ensam Osho har sagt så kloka ord om att vara ensam i Rebellious Spirit och slutsatsen är MEDITATION. […]

  3. […] Osho har sagt så kloka ord om att vara ensam i Rebellious Spirit och slutsatsen är MEDITATION. […]

Kommentera

