# 18 – Depression

Fredrik Virtanen

Fredrik Virtanen

Har just börja försöka förstå Twitter och prenumererar bl. a. på Fredrik Virtanen och han har en artikel i dagens Aftonbladet.


Redan på inlägg # 2 så tog jag upp tankarna kring depression. Fick ny inspiration i dag när jag läste Fredrik Virtanens artikel i Aftonbladet. Tänk jag såg en nytta med Twitter. Blev också glad över artikelns innehåll och att den fick plals på nöjessidan.

Skuld, skam och depression (sekundära känslor) skapar vi utifrån våra egna tankar om oss själva. Tankar som gör att vi vänder krav inåt mot oss själva. Marshall B Rosenberg beskriver det som inåtvänd ilska.
Exempel på tankar är:
Jag MÅSTE gå till jobbet.
Jag BORDE sluta röka
Jag BORDE inte jobba så mycket.
Jag BORDE vara med mina barn
Jag är värdelös
Jag får inget jobb
osv

Alla dessa tankar är värdefull information för oss eftersom de gömmer ett BEHOV. Om vi får kontakt med behovet så kommer det fram en sann känsla. Oftast så kommer SORG över icke tillfredsställda eller hotade behov. Sorgen växer vi i och den är det värdefullt att stanna i. Sorgen skall inte bearbetas utan det är ilska, skuld, skam och depression som vi skall bearbeta till att se vilket behov den döljer.

Jag vet att de med fina titlar sätter olika ettiketter på depression typ (hämtat från http://www.1177.se):
Egentlig depression
(Krävs 5 av följande Nedstämdhet, brist på glädje, minskad matlust och viktnedgång, sömnstörningar, hämningar, svårigheter att känna känslor,brist på tillförsikt och en nedvärderande självbild, aggressivitet och lättretlighet, koncentrationssvårigheter, minskad livslust)
Melankoli – Svårare form av egentlig depression
Sjukligt svårmod, dysymi – diagnosen ställs om du varit deprimerad i mer än 2 år

Jag skrev i # 5 om SJÄLVEMPATI. Jag är övertygad om att om vi kan hitta tekniker att gå från att vara fast i ”mindet” och hitta meditationen så hamnar vi inte i depression. Oavsett vilken teknik vi väljer så gäller det att hitta något som passar dig. Självempati är en enkel process som fungerar i vardagen. Sedan kan vi behöva fördjupa träningen att hitta ett meditativt förhållningssätt med andra tekniker.

Om vi kan hantera varje situation i vardagen med att få kontakt med vår livsenergi så kommer vi inte att få en diagnos av depression.

Kommentera

