# 16 – Elev avstängd av makten i dominationssystemet

Jag skrev i # 14 om människosynen i NVC:

Människosyn

Nonviolent Communication människosyn bygger på att vi tror på och litar på att drivkraften bakom alla människors handlingar är försök att tillfredsställa våra behov och att alla människor vill bidra till andra om vi får göra det frivilligt (den glädjen upphör om andra ställer krav på oss eller att vi upplever hot).

Med en annan människosyn så anser vi att människor skall bestraffas om de gör fel. Syftet är ju att de skall förbättra och förändra sig. Den människosynen, som vi kallar Dominationssystem, bygger på att människor är onda, lata och vet inte sitt eget bästa.

Den människosynen är företrädande i skolorna och framförallt visar det sig i Härnösand där man stänger av elever. Om man inte litar på eleverna så skapar man regler som bara tjänar systemet och gör du rätt blir du belönad och gör du fel så bestraffas du.
I ett dominationssytem så har eleverna två möjligheter – underkasta sig eller revoltera.

Annonser

One Response to # 16 – Elev avstängd av makten i dominationssystemet

  1. […] Läs gärna tidigare inslag om Dominationssystem […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: