# 14 – Nonviolent Communication

Marshall B Rosenberg

Marshall B Rosenberg

Nonviolent Communication (NVC) är i första hand en process att leva livet. En process där jag får kontakt med min livsenergi. Marshall B Rosenberg (som skapat NVC) säger att det bästa sätt han funnit att beskriva vad som är levande i mig är att få kontakt med känslor och behov (min livsenergi). I min förståelse är det att leva i meditation att vara i ett tillstånd där jag är alert, närvarande och bevittnande. Jag är inte identifierad med mina tankar eller känslor utan jag bevittnar att det finns tankar och känslor som lever i mig. Att leva NVC är för mig att leva i ett tillstånd av meditation. NVC-processen bidrar till detta.
Människosyn
Nonviolent Communication människosyn bygger på att vi tror på och litar på att drivkraften bakom alla människors handlingar är försök att tillfredsställa våra behov och att alla människor vill bidra till andra om vi får göra det frivilligt (den glädjen upphör om andra ställer krav på oss eller att vi upplever hot).

Den enda vägen ut är in (Citat från Osho) som återigen stämmer med min syn på utveckling.

3 Responses to # 14 – Nonviolent Communication

  1. […] Slutsatsen min blir att om politiker, företagsledare, föräldrar med flera skulle välja att föra en dialog så skapar det kontakt. Om man sedan lyckas skapa kontakt på behovsnivå (Heartlevel) så kommer lösningen som tillgodoser allas behov. Nonviolent Communication bidrar till att skapa kontakt. Läs gärna mitt tidigare inlägg som förklarar min förståelse av NVC. […]

  2. When someone writes an article he/she retains the plan of a
    user in his/her mind that how a user can be aware of it.
    Thus that’s why this post is amazing. Thanks!

  3. Hello just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the
    images aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue.

    I’ve tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

Kommentera

